La Facultad de Comunicación de la USC conmemora el 75 aniversario de la radio en Galicia

La Facultad de Ciencias da Comunicación de Santiago acoge del 6 al 8 de noviembre el congreso Galicia pola radio. Desde os anos trinta á actualidade, en el que se repasa la historia de este medio en la comunidad autónoma, justo cuando se conmemoran tres cuartos de siglo de emisiones radiofónicas en Galicia. En el congreso articipan más de treinta profesionales, todos ellos con una larga trayectoria en distintos ámbitos, emisoras y cadenas de Galicia. En su conjunto, representan a la casi totalidad de las cadenas generalistas de radio en esta comunidad y a emisoras hoy desaparecidas.

En la primera jornada participaron, además, colabores históricos de la radio como Avelino Pousa Antelo e Isaac Díaz Pardo, que vivieron en los años treinta la puesta en marcha de las primeras emisoras desde las que participaron con acciones de difusión del Estatuto gallego del 36. Pousa Antelo, que sigue realizando una sección diaria en la Radio Galega, es, a sus 94 años, el decano de la radio en Galicia.

Además de la historia de la radio que quedó reflejada en la conferencia inaugural del catedrático de Comunicación Audiovisual de la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la USC, Xosé Soengas, se abordan en diversas mesas redondas aspectos de referencia como la información, el idioma, la radiodifusión local y alternativa, y la radio gallega en el exterior.

En la última jornada del Congreso, el sábado 8 de noviembre, se programa una mesa redonda destinada a la documentación, con objeto de analizar el estado del patrimonio sonoro gallego. El congreso ofrecerá como punto final una conferencia especial sobre las últimas décadas de la radio en España a cargo de Luis del Olmo, actualmente en Punto Radio, pero que trabajó en cadenas tan diversas como RNE, COPE y Onda Cero.

El comité científico del congreso cuenta con históricos de la radio gallega como Víctor Freixanes y Xosé María Palmeiro. La coordinación del congreso corre a cargo de los periodistas Mónica Rebolo y Manuel Rodríguez. El proyecto Galicia pola radio continuará en 2009 con una exposición que se abrirá en febrero en la sede de la Fundación Caixa Galicia en Santiago. O son da radio en Galicia, para lo cual se está haciendo una labor de localización y recuperación, será el hilo conductor de la muestra.

La radio en Galicia nació un día de enero de 1933 en Santiago de Compostela, anunciada como un medio de la modernidad para la cultura y la identidad propias. La primera emisora fue la actual Radio Galicia (SER). En los dos años siguientes surgieron otras, hoy vinculadas a la SER, en la mayor parte de las ciudades. Durante los años 'cuarenta' y 'cincuenta' aparecieron RNE en A Coruña y varias emisoras ligadas al régimen franquista. Los 'sesenta' se iniciaron con las emisoras parroquiales y continuaron con el nacimiento de Radio Popular (actual COPE), las primeras FM y la radio musical. A finales de los 'setenta', finalizado el franquismo, nació, tras varios y relevantes intentos anteriores, la actual radio informativa gallega. En los 'ochenta', las nuevas emisoras y cadenas autonómicas y de alcance estatal (Ondas Galicia, Radio Noroeste, Radio Gallega, Radio 4, Onda Cero, Antena 3,etcéra). La mayor parte de ellas continúan activas.

Nota de prensa remitida por el Gabinete de Comunicación de la Xunta de Galicia:

O director xeral de Comunicación Audiovisual, Manuel José Fernández Iglesias, salientou que o congreso Galicia pola radio que hoxe deu comezo en Santiago é “unha oportunidade única para descubrir o medio, as súas orixes, o seu presente e o seu futuro”. No acto estivo acompañado polo coordinador do congreso, Manolo Rodríguez, o vicepresidente do Consello da Cultura Galega, Xosé López, o decano da Facultade de Ciencias da Comunicación, Miguel Túñez, e o director de Acción Sociocultural de CaixaGalicia, José Manuel García Iglesias, representantes das entidades promotoras do evento.

Na súa intervención puxo en valor a importancia da radio pola súa inmeditaz e simultaneidade, “o que permite disfrutar deste medio facendo calquera tipo de actividade”. Así mesmo, valorou o completo programa que presenta o congreso e que permitirá facer un percorrido pola historia da radio na nosa comunidade.

Galicia pola radio quere homenaxear a un medio esencial de comunicación, pouco recoñecido como obxecto histórico ata o de agora en Galicia, e reavivar a memoria persoal e sentimental dos galegos na súa relación con el. Amosará, ademais, aos máis novos a relevancia histórica e a singularidade da radio, poñendo en valor o patrimonio radiofónico e sonoro propio, que tamén forma parte da historia galega do século XX.

O proxecto desenvolverase en dúas fases: o congreso que comeza hoxe, e unha exposición, prevista para o mes de febreiro de 2009. Ambas as iniciativas levan por título Galicia pola radio. Dos anos trinta á actualidade.

O congreso, desenvolverase o 6, 7 e 8 de novembro na Facultade de Ciencias da Comunicación da Universidade de Santiago. Articúlase como o contrapunto académico á exposición e nel participarán estudosos e profesionais dos distintos medios radiofónicos galegos. A conferencia de clausura do congreso será impartida o sábado polo xornalista Luis del Olmo e será presentada polo secretario xeral de Comunicación, Fernando Salgado.

A exposición abrirase ao público en febreiro de 2009 na sede da Fundación Caixa Galicia en Santiago de Compostela. O son radiofónico destes 75 anos de radio en Galicia, para o que se está a desenvolver un labor de localización e recuperación, será o fío condutor da mostra, dividida en cinco grandes seccións cronolóxico-temáticas (os anos 30, a posguerra, os anos 60 e 70, a radio autonómica e a radio actual). Nestas, a través de materiais históricos das emisoras, profesionais e coleccionistas, e de contidos complementarios diversos –fotografía, documentos, bibliografía- amosarase o máis característico da radio que se fixo na comunidade desde os seus inicios.

Os contidos completaranse cun espazo dedicado ao Arquivo Sonoro de Galicia, do Consello da Cultura Galega, así como coa recreación dun estudo de radio dos anos oitenta, antes do inicio da dixitalización do medio. O espazo complementarase cun anexo con tecnoloxía actual para a emisión e realización de programas radiofónicos.

A radio en Galicia naceu un día de xaneiro de 1932 en Santiago de Compostela, anunciada como un medio da modernidade para a cultura e a identidade propias. A primeira emisora foi a actual Radio Galicia. Nos dous anos seguintes xurdiron emisoras na meirande parte das cidades. Desde os anos corenta aparecerían RNE na Coruña e as numerosas emisoras ligadas ao réxime franquista. O inicio dos sesenta foi o das emisoras parroquiais da Igrexa, chegando logo a FM e a radio musical, para a finais dos setenta nacer, tras varios e relevantes intentos anteriores, a actual radio informativa galega, e nos oitenta, as novas emisoras e cadeas autonómicas e de alcance estatal.
R.